• 3a

DRODZY  NAUCZYCIELE, DRODZY REALIZATORZY PROGRAMU „Spójrz Inaczej”

Bardzo doceniamy wysiłek nauczycieli i wychowawców, którzy w czasie izolacji pomagają swoim uczniom przetrwać ten czas, utrzymują z nimi  kontakt, dbają o podtrzymanie wspierających  relacji z nimi, jednocześnie ucząc się nowych, trudnych umiejętności pracy zdalnej i zmagając się z osobistymi i rodzinnymi wyzwaniami. Uważamy że wysiłek tych osób jest zbyt często nie zauważany i niedoceniany. Jesteśmy Wam bardzo wdzięczni za to, jak pracujecie na rzecz swoich podopiecznych.

 Chcielibyśmy pomóc Wam w tej trudnej sytuacji,również w tym celu, abyście mogli skuteczniej wspierać swoich uczniów i ich rodziców.

W związku z tym informujemy, że w razie potrzeby konsultacji, wsparcia - czy to merytorycznego, czy też emocjonalnego - nauczyciele mogą się indywidualnie kontaktować z wybraną osobą spośród trenerów, których kontakty udostępniamy tutaj

W związku z otrzymywanymi przez nas  pytaniami, dotyczącymi  możliwości realizowanie programu „Spójrz Inaczej” w formie zdalnej, przedstawiamy stanowisko Stowarzyszenia Psychoprofilaktyki „Spójrz Inaczej” oraz autorów programu w tej sprawie :

1. Scenariusze programu „ Spójrz Inaczej” są napisane z myślą o  rzeczywistych spotkaniach w klasach, dlatego przy realizacji zdalnej nie  jest możliwa ich realizacja w formie, w jakiej zostały napisane. Prawdopodobnie niemożliwa będzie również ich całościowa realizacja oraz zachowanie odpowiedniej kolejności zajęć.

 2. Jednocześnie  uczniowie bardzo potrzebują obecnie spotkań, w  czasie których będą mieli możliwość rozmawiania ze swoimi rówieśnikami i zaufanymi dorosłymi o tym, jak przeżywają obecną sytuację, jak dają sobie radę z emocjami, w jaki sposób rozwiązują powstałe konflikty, itd. oraz umacniania więzi z członkami  klasy i swoimi wychowawcami. Zamieszczamy przykładowy  schemat takiej rozmowy z uczniami otwórz

3. Rekomendujemy w tej szczególnej sytuacji przeprowadzanie spotkań on-line z klasami według autorskich konspektów nauczycieli, które mogą być  inspirowane scenariuszami programu psychoprofilaktyki szkolnej „Spójrz Inaczej” i dostosowane do specyfiki spotkań on-line. Szczególnie cenne będzie realizowanie scenariuszy dotyczących: postrzeganie samych siebie, rozumienia i wyrażania swoich uczuć, rozumienia i rozwiązywania konfliktów, współpracy w grupie i procesu uzależnienia.

4. Ponieważ przygotowanie i realizacja spotkań grupowych on-line wymaga specyficznych umiejętności oraz dodatkowego czasu poświęconego na przystosowanie scenariusza - decyzję o  prowadzeniu zajęć psychoedukacyjnych   w tych specyficznych warunkach powinien podejmować  realizator programu, bez jakichkolwiek nacisków.

5. Uczestnictwo uczniów w tych zajęciach powinno być dobrowolne. Zajęcia dotyczące  relacji w klasie mogą być przeprowadzone, kiedy uczestniczy w nich co najmniej 75% uczniów z danej klasy.

 Szanujemy i rozumiemy decyzję tych osób, które nie  będą realizowały spotkań zdalnych w tej sytuacji. Równocześnie chcemy wesprzeć te i tych z Was, którzy zdecydują się to robić.  Osoby, które chciałyby skonsultować się   w tej sprawie z autorami lub trenerami programu prosimy o przesyłanie  maili ze swoimi pytaniami i oczekiwaniami  na adres:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Chcemy dać Wam również możliwość wymiany Waszych pomysłów w celu wzajemnej inspiracji. Dlatego prosimy o wysyłanie nam Waszych zmodyfikowanych konspektów spotkań, będziemy je umieszczać na naszej stronie www.spojrzinaczej.pl  Uaktywniamy też  naszą stronę na facebooku, by szybciej docierać do Was.

Ten czas wymaga tego, żebyśmy  izolując się, równocześnie starali się być ze sobą coraz bliżej. Dlatego prosimy was o kontaktowanie się  z nami.

Życzymy zdrowia Wam i Waszym najbliższym

Zarząd Stowarzyszenia Spójrz Inaczej

Autorzy programu Spójrz Inaczej

Starachowice, 6.04.2020

<<POWRÓT