Szczegółowe standardy i wskazówki do prowadzenia zajęć
-
REALIZATOR
-
Warunki uzyskania uprawnień do realizacji programu
-
Osobami uprawnionymi do prowadzenia zajęć programu Spójrz inaczej są wyłącznie te osoby, które uczestniczyły w warsztatach przygotowujących do realizacji zajęć i jeśli spełnione zostały wszystkie niżej wymienione warunki:
-
-
- warsztaty prowadzone były przez trenerów rekomendowanych przez Stowarzyszenie Psychoprofilaktyki Szkolnej Spójrz inaczej w Starachowicach – wykaz rekomendowanych trenerów znajduje się na stronie www.
- posiadają zaświadczenia/certyfikaty wydane przez Stowarzyszenie Psychoprofilaktyki Spójrz inaczej (lub działający przy nim Niepubliczny Ośrodek Szkolenia Nauczycieli Stowarzyszenia Psychoprofilaktyki Szkolnej Spójrz inaczej).
-
Uprawnienia dotyczą prowadzenia zajęć
-
-
- w klasach I-III szkoły podstawowej,
-
gdy nauczyciel uczestniczył w minimum 35 – godzinnych zajęciach warsztatowych i posiada zaświadczenie upoważniające do prowadzenia zajęć w klasach I-III szkoły podstawowej.
-
-
- w klasach starszych szkoły podstawowej,
-
gdy nauczyciel uczestniczył w minimum 55 – godzinnych zajęciach warsztatowych i posiada zaświadczenie upoważniające do prowadzenia zajęć w klasach na tym etapie edukacyjnym.
-
Doskonalenie i wsparcie
-
Osoba prowadząca zajęcia powinna posiadać możliwość superwizowania problemów ujawnionych w trakcie realizacji programu lub korzystania z pomocy grupy wsparcia składającej się z realizatorów programu.
Zalecamy, by placówki wdrażające program Spójrz Inaczej kierowały na warsztaty kilku nauczycieli, którzy stanowić mogą dla siebie wsparcie w dalszej pracy. Jest to konieczne, jeśli wychowawca realizujący program nie ma możliwości korzystania z profesjonalnej superwizji swojej pracy.
-
Odpowiedzialność prowadzącego zajęcia
-
Realizator programu jest zobowiązany do szczególnej odpowiedzialności w zakresie:
-
-
- poczucia bezpieczeństwa uczniów.
-
Wartością programu jest stwarzanie sytuacji, w których uczniowie mają możliwość otwartego i szczerego mówienia o swoich dylematach i przeżywanych problemach. Szczerość i otwartość wymaga jednak ochrony uczniów przed wyśmianiem, obmawianiem, czy ujawnieniem powierzonych nauczycielowi tajemnic, problemów - co może skutkować wtórnym zranieniem ucznia. Prowadzący zajęcia jest zobowiązany do wprowadzenia i przestrzegania norm, by uczestniczący w programie nie doznawali wtórnych uszkodzeń psychicznych ani ze strony nauczyciela, ani ze strony rówieśników.
-
-
- poszanowania praw dziecka i praw rodziców.
-
Prowadzący zajęcia swoja postawą i propagowanymi treściami szanuje prawa dziecka, prawa rodziców z uwzględnieniem ich światopoglądu, wyznawanych wartości, zwyczajów i wychowania, jeśli te nie są sprzeczne z obowiązującym prawem.
-
-
- podjęcia działań w przypadku ujawnienia przestępstwa lub łamania praw dziecka.
-
Szczególne warunki, jakie stwarza poprawna realizacja programu, zwiększają prawdopodobieństwo, że prowadzący zajęcia może posiąść informacje o przestępstwach wobec dziecka lub łamaniu jego praw. Reagowanie na takie sytuacje jest obowiązkiem obywatelskim – tzn. osoba taka powinna zgłosić stosownym organom o zaistniałych faktach. W przypadku, gdy o przestępstwach wobec dziecka (wykorzystywanie seksualne, przemoc fizyczna, przemoc psychiczna, zaniedbanie) dowiaduje się nauczyciel, to ma on obowiązek prawny i etyczny zgłoszenia tego do dyrekcji szkoły.
<< POPRZEDNIA
|
NASTĘPNA >> |