Program i realizatorzy

II. PROGRAM

Uwagi wstępne

Osoby posiadające uprawnienia do prowadzenia zajęć według programu „Spójrz Inaczej na agresję” mogą używać Programu, nazwy Programu, zgłaszać realizację w drukach sprawozdawczych placówek oświatowych i wychowawczych wtedy i tylko wtedy, gdy spełniają wszystkie niżej określone warunki.

Dobór tematyki do wieku uczniów

W przypadku realizacji zajęć w szkole:

  • Realizacja Programu oznacza przeprowadzenie całego cyklu zajęć (15 zajęć)
  • należy wykorzystywać scenariusze Programu w klasach, dla których są przewidziane (VI-VIII)
  • w przypadku znacznych trudności – wynikających z niedojrzałości społecznej uczniów, zaniedbań wychowawczych, niższych możliwości intelektualnych uczniów czy zróżnicowania wiekowego grupy – należy pracować z klasą tak, by dostosować realizację do możliwości dzieci.

 

II. REALIZATOR

Warunki uzyskania uprawnień do realizacji programu

Osobami uprawnionymi do prowadzenia zajęć programu Spójrz inaczej są wyłącznie te osoby, które uczestniczyły w 30-godzinnych warsztatach przygotowujących do realizacji zajęć i jeśli spełnione zostały wszystkie niżej wymienione warunki:

  • warsztaty prowadzone były przez trenerów rekomendowanych przez Stowarzyszenie Psychoprofilaktyki Szkolnej Spójrz inaczej w Starachowicach – wykaz rekomendowanych trenerów znajduje się na stronie www.
  • posiadają zaświadczenia/certyfikaty wydane przez Stowarzyszenie Psychoprofilaktyki Spójrz Inaczej
Doskonalenie i wsparcie

Osoba prowadząca zajęcia powinna posiadać możliwość superwizowania problemów ujawnionych w trakcie realizacji programu lub korzystania z pomocy grupy wsparcia składającej się z realizatorów programu.

Zalecamy, by placówki wdrażające program Spójrz Inaczej na agresję kierowały na warsztaty kilku nauczycieli, którzy stanowić mogą dla siebie wsparcie w dalszej pracy. Jest to konieczne, jeśli wychowawca realizujący program nie ma możliwości korzystania z profesjonalnej superwizji swojej pracy.

Odpowiedzialność prowadzącego zajęcia

Realizator programu jest zobowiązany do szczególnej odpowiedzialności w zakresie:

  • poczucia bezpieczeństwa uczniów.

Wartością programu jest stwarzanie sytuacji, w których uczniowie mają możliwość otwartego i szczerego mówienia o swoich dylematach i przeżywanych problemach. Szczerość i otwartość wymaga jednak ochrony uczniów przed wyśmianiem, obmawianiem, czy ujawnieniem powierzonych nauczycielowi tajemnic, problemów – co może skutkować wtórnym zranieniem ucznia. Prowadzący zajęcia jest zobowiązany do wprowadzenia i przestrzegania norm, by uczestniczący w programie nie doznawali wtórnych uszkodzeń psychicznych ani ze strony nauczyciela, ani ze strony rówieśników.

  • poszanowania praw dziecka i praw rodziców.

Prowadzący zajęcia swoja postawą i propagowanymi treściami szanuje prawa dziecka, prawa rodziców z uwzględnieniem ich światopoglądu, wyznawanych wartości, zwyczajów i wychowania, jeśli te nie są sprzeczne z obowiązującym prawem.

  • podjęcia działań w przypadku ujawnienia przestępstwa lub łamania praw dziecka.

Szczególne warunki, jakie stwarza poprawna realizacja programu, zwiększają prawdopodobieństwo, że prowadzący zajęcia może posiąść informacje o przestępstwach wobec dziecka lub łamaniu jego praw. Reagowanie na takie sytuacje jest obowiązkiem obywatelskim – tzn. osoba taka powinna zgłosić stosownym organom o zaistniałych faktach. W przypadku, gdy o przestępstwach wobec dziecka (wykorzystywanie seksualne, przemoc fizyczna, przemoc psychiczna, zaniedbanie) dowiaduje się nauczyciel, to ma on obowiązek prawny i etyczny zgłoszenia tego do dyrekcji szkoły.