Spójrz Inaczej
Strona główna » Spójrz Inaczej
Historia, założenia i kształt programu
Program „Spójrz Inaczej” został stworzony przez pedagogów, psychologów i socjologów ze Starachowic: Andrzeja Kołodziejczyka, Ewę Czemierowską-Korubę i Tomasza Kołodziejczyka.
Program wspiera wychowanie, pomagając rodzicom chronić dzieci przed ryzykownymi zachowaniami, uczy młodych ludzi nawiązywania i utrzymywania dobrych relacji oraz konstruktywnego rozwiązywania trudnych sytuacji. Odwołuje się do poszanowania wartości i wykorzystuje doświadczenia nauczycieli oraz rodziców, uwzględniając potrzeby polskich dzieci i młodzieży. Dla nauczycieli jest narzędziem wspomagającym realizację działań profilaktycznych w klasach.
Zajęcia w programie „Spójrz Inaczej” są podzielone na cykle – około 20 scenariuszy na każdą klasę od I do VIII, realizowane w ciągu roku. Prowadzone są metodami aktywnymi, umożliwiając uczniom aktywne doświadczanie tematów zajęć, ich podsumowanie i opracowanie.
Wyniki badań nad programem
Obserwacje i spostrzeżenia realizatorów potwierdzają badania skuteczności i efektywności naszych Programów, prowadzone między innymi przez dr hab. Krzysztofa Ostaszewskiego z Instytutu Neurologii i Psychiatrii w Warszawie oraz przez prof. Marię Deptułę i członków jej zespołu z Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Zmniejszenie odsetka dzieci odrzucanych przez rówieśników i izolowanych
Polepszenie stosunku emocjonalnego dzieci do swoich kolegów i koleżanek w klasie, wzrost tolerancji dla innych uczniów
Korzystne zmiany w zakresie pozycji dzieci w klasie szkolnej
Korzystne zmiany w wiedzy dotyczącej zachowań służących zdrowiu
Poszerzenie wiedzy o substancjach chemicznych mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia
Zobacz również
Spójrz Inaczej dla klas I-III
Przygotowanie do realizacji programu „Spójrz Inaczej” dla klas I-III obejmuje udział w specjalistycznych warsztatach, które doskonalą umiejętności wychowawcze i przekazują niezbędną wiedzę. Warsztaty są prowadzone przez licencjonowanych trenerów Stowarzyszenia Spójrz Inaczej.
Spójrz Inaczej dla klas IV-VIII
Przygotowanie do realizacji programu „Spójrz Inaczej” dla klas IV-VIII polega na udziale w specjalistycznych warsztatach rozwijających umiejętności wychowawcze oraz przekazujących kluczową wiedzę. Prowadzone są one przez uprawnionych trenerów na licencji Stowarzyszenia Spójrz Inaczej.
Wprowadź „Spójrz Inaczej” w swojej szkole!
Skontaktuj się z nami już dziś, aby uzyskać szczegółowe informacje i zapisać się na specjalistyczne warsztaty. Dołącz do grona nauczycieli, którzy wspólnie z nami budują lepszą przyszłość dla dzieci i młodzieży!
Opinie o efektach programu
Program „Spójrz Inaczej” jest obecny w profilaktyce od lat dziewięćdziesiątych, ciesząc się zainteresowaniem i powodzeniem wśród uczniów, rodziców i nauczycieli. Nauczyciele – realizatorzy programu „Spójrz Inaczej” – wskazują na wiele pozytywnych efektów osiąganych przez uczniów – absolwentów naszych programów.
Lepsze rozumienie i akceptację siebie oraz umiejętność wyrażania swoich uczuć
Wzrost poczucia własnej wartości
Lepsze rozumienie innych ludzi
Zdobycie umiejętności prawidłowej komunikacji z innymi
Lepsze przystosowanie dzieci do wymagań szkolnych
Zmniejszanie się częstości zachowań problemowych w klasie
Zdobycie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania sytuacji trudnych i konfliktowych w kontaktach z innymi
Zdobycie umiejętności samodzielnego dbania o zdrowie
Eksperci o programie
dr Marta Herzberg
”Spójrz Inaczej” a realizacja zadań życiowych wieku szkolnego s. 207-223"
prof. Maria Deptuła
Przeciwdziałanie odrzuceniu przez rówieśników jako cel promocji zdrowia psychicznego, s. 235-248
Remedium - listopad 2002 r. i styczeń 2003 r.
"Psychologia humanistyczna a rozwój umiejętności życiowych"
prof. Maria Deptuła
Różne aspekty programu "Spójrz Inaczej"